Pàgines

dimarts, 11 de febrer del 2014

Helicòpter

Leonardo da Vinci

A finals del segle XV Leonardo da Vinci va dissenyar una màquina amb l'objectiu d'aconseguir un vol vertical. Les notes que va deixar denoten que va realitzar models a escala de l'aparell, però que no havia dissenyat cap sistema que evités que l'aparell girés alhora que ho feia el rotor.
Fitxer:Leonardo da Vinci helicopter.jpg
















Documental sobre helicòpters













Historia del Helicòpter


L'helicòpter és una aeronau propulsada per un motor, en la qual la sustentació, contràriament als avions, no prové d'unes ales fixes, sinó d'un conjunt d'ales giratòries conegut com a rotor principal, situat en la part superior de l'aparell. Aquesta configuració li permet aterrar i enlairar-se verticalment, mantenir-se quiet a l'aire i fins i tot volar en direcció lateral o marxa enrere. Això li permet realitzar moltes tasques impossibles per als avions d'ala fixa.
La paraula 'helicòpter' prové del francès. Va ser ideada per Gustave de Ponton d'Amecourt l'any 1861 a partir de les paraules en grec helix/helik que vol dir 'espiral' o 'girar' i pteron que vol dir 'ala'.
Els helicòpters van ser desenvolupats durant la primera meitat del segle XX amb alguns dissenys produïts de forma limitada. Però no va ser fins l'any 1942 que un helicòpter dissenyat per Igor Sikorsky va arribar a produir-se en sèrire amb 131 aparells construïts. Tot i que els dissenys primitius tenien més d'un rotor, va ser el dissenyat amb un rotor principal i un rotor de cua el que es va generalitzar i que tothom reconeix com a helicòpter.





Sistema del rotor



El rotor, o hèlix, està format per les pales giratòries que generen la força de sustentació. El rotor o rotors principals tenen una orientació horitzontal, mentre que el rotor de cua té una orientació vertical per tal de contrarestar el parell (força de gir que faria voltar sobre si mateix l'helicòpter) i controlar el gir. Les parts del rotor són l'eix, les pales del rotor -o ales giratòries- (de 2 a 4 per rotor habitualment) i el mecanisme on s'uneixen els dos elements anteriors.



 
























































































































































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada